Välj och välj bort på frukostbuffén

Frukostbuffé på hotellVad är det bästa med att bo på hotell? Vissa skulle säga att det är frukostbuffén. Att ta del av allra möjliga läckerheter, ofta till en kostnad som är inbakad i bokningsavgiften. Under sådana omständigheter är det lätt att äta för mycket, inte minst av sådant som är mindre nyttigt.

Hotellfrukost är för många höjdpunkten med att bo på hotell. Där finns äggröra, bacon, croissanter, kokta ägg, många sorters marmelad, färsk frukt och mycket annat. Det är lätt att bli frestad att äta för mycket, och framför allt att äta för onyttigt. Det är en aning kontraproduktivt om syftet med vistelsen är att träna.

Så vad ska man välja på frukostbuffén? Utbudet varierar naturligtvis mellan olika hotell, men vissa saker finns alltid.

Välj det här

  • Färsk frukt.
  • Havregrynsgröt.
  • Yoghurt, men inte smaksatt yoghurt, som ofta innehåller socker. För att undvika socker bör du också skippa granola och färdigblandad müsli, och torkad frukt kan vara
  • Ägg, helst kokta ägg, eller omelett med grönsaker. Tänk på att man inte kan veta vad som finns i äggröran. Den kan vara nyttig, men bäst är kanske att fråga.
  • Grovt bröd.

Undvik det här

  • Bullar och croissanter. Motivering överflödig.
  • Sylt. Samma sak här.
  • Bacon, som innehåller alldeles för mycket fett och salt. Dessutom innehåller mycket bacon idag rökarom, det är alltså inte rökt på riktigt. Rökarom kan inneh¨llga många olika ämnen, och det är inte ens säkert att kocken kan redogöra för dem. Finns det däremot kalkonbacon kan man välja det, förutsatt att det är rökt och man inte äter en massa annan salt mat till frukost.

Om du tycker att det verkar svårt att följa de här råden när du står framför frukostbuffén, gör då så här: börja med det nyttiga. Förhoppningsvis äter du dig mätt på detta, och då kommer inte wienerbröden att kännas lika lockande.